niedziela, 8 stycznia 2017

KALASHNIKOV, czyli pieśni bałkańskie COLLEGIUM NOBILIUM


Spektakl warsztatowy KALASHNIKOV, CZYLI PIEŚNI BAŁKAŃSKIE w Akademii Teatralnej jest krótki, intensywny, rozśpiewany. Energetycznie z pasją młodego ducha i ciała zainscenizowany. Bo to piosenka bałkańska jest tu głównym bohaterem, jej melodia i treści. Jej energia, kolor temperamentu. Ona wybrzmiewa swoją mocą zaśpiewu i brzmienia. Kompilacji sentymentalnego, ckliwego, rzewnego brzmienia z wojowniczym, bolesnym, tęsknym tonem. Studenci sprawili się świetnie. Bo to nie tylko talenty wokalne są w tym przypadku ważne, istotne, decydujące ale umiejętności dramatycznej interpretacji pieśni tradycyjnych i utworów z repertuaru Kayah i G. Bregovica, które w Polsce są doskonale znane i cenione od dawna. Zwłaszcza, że były śpiewane zarówno w oryginalnym języku ale i po polsku. Ich interesujące aranżacje wpisane interesującą choreografią w minimalistyczną scenografię, którą jest potężny, siermiężny, solidny stół drewniany niczym opoka, schron, miejsce spotkania, uczty porywają, zachwyciły publiczność. Koncert był wystrzałowy. Jedynym minusem jest to, że był za krótki. Rozpalił emocje, podkręcił napięcie i w swej kulminacji się skończył pozostawiając widzów w szczytowym momencie oczekiwania na ciąg dalszy.  Bis jedynie odrobinę ukoił ten niedosyt. Ale zrozumiałe jest to zakończenie. Tempo było tak wielkie, wysiłek ogromny a pieśni wymagające wyjątkowych umiejętności wokalnych, o takim natężeniu emocji, że tak intensywny występ nie mógł trwać dłużej. Wymagałby niesamowitej kondycji, przygotowania, opanowania, wyczucia sceny, wypracowania synchronizacji. Doświadczenia i rutyny, a te przecież dopiero studenci z czasem nabędą. Chyba, że byłby spektakl inaczej wyreżyserowany. Ale to byłaby już trochę inna historia proponująca włączenie innych jeszcze, alternatywnych, rozszerzonych pomysłów, piosenek, pieśni zmieniających prawdopodobnie kompozycję całości. Może warto byłoby spróbować.

To było bardzo udane, przyjemne, energetyczne półgodzinne tsunami tradycyjnej pieśni bałkańskiej z powodzeniem zainscenizowanej przez młodych, obiecujących artystów na scenie Collegium Nobilium. Duża przyjemność i radość oglądania, słuchania i śpiewania dla widzów.  Tak, tak, widzowie podśpiewywali, nucili po występie studentów. Wychodzili z teatru w świetnym nastroju. W doskonałym humorze. Brawo!!

KALASHNIKOV, czyli pieśni bałkańskie
reżyseria Zbigniew Zamachowski
asystent reżysera Anna Lobedan
aranżacja i akompaniament Mateusz Dębski

Występują:
Aleksandra Boroń
Kamila Brodacka
Katarzyna Gałązka
Małgorzata Kozłowska
Monika Szwajnos
Mateusz Burdach
Marcin Franc
Aleksander Kaźmierczak
Jakub Kordas
Konrad Szymański

Spektakl warsztatowy studentów II roku Wydziału Aktorskiego.

W programie pieśni tradycyjne oraz utwory z repertuaru Kayah i G. Bregovica:

1/ Zakukala Kukavica
2/ Kalashnikow
3/ Prawy do lewego
4/ Nie ma, nie ma Ciebie
5/ Mesecina
6/ Arizona Dream
7/ To nie ptak
8/ Ruzica si bila
9/ Jovano Jovanke

Premiera 18 grudnia 2016, Sala im. Jana Kreczmara

zdjęcie: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207423657059951&set=gm.1893876014174262&type=3&theater






0 komentarze:

Prześlij komentarz