CZŁOWIEK Z LA MANCHY, musical zainspirowany powieścią Miguela de Cervantesa, opowiada historię nie tylko poety, bogacza, marzyciela, Don Kichota ale każdego człowieka, który widząc okrucieństwo i bezwzględność złego świata szuka w nim piękna, dobra, sprawiedliwości. Ratunku. Nadziei. Wierzy i wciela tą wiarę w życie. Tak naprawdę nie wiadomo, czy to świat jest szalony czy trzeba uciec w szaleństwo, by móc w nim normalnie, godnie żyć. Dla Don Kichota powrót do rzeczywistości kończy się śmiercią. Wydaje się, że władza świata zawsze zwycięża, nie jest tylko w stanie pokonać wolnego, niezależnego, nieśmiertelnego ducha. Pozostaje po poecie w spuściźnie sztuka drażniąca wyobraźnię podtrzymującą iluzję, marzenie, że wszystko jest możliwe. Każda zmiana, każda poprawa losu. A w człowieku, jego otoczeniu trzeba dostrzegać wszystko co piękne, co najlepsze. Idealizowanie nie jest grzechem a powinnością. Bo każdy potrzebuje dobrego słowa, przyjaciela, opiekuna, oddanego rycerza. Osoby, która nas w pełni akceptuje, docenia i bezwarunkowo szanuje, kocha, broni. Dostrzega w nas to, o czym nie wiemy lub zapomnieliśmy, że jest. Uruchamia naszą wewnętrzną siłę, budzi uśpiony potencjał. Wyzwala kreację.
Spektakl jest musicalową bajką dla dorosłych, metaforyczną "opowieścią idioty pełną wrzasku i wściekłości", chaosu, w którym tylko szaleniec może znaleźć sens, dostrzec dobro. Ale też niesie ciepło, optymizm i wzruszenie. Zespół aktorski Teatru Dramatycznego perfekcyjnie gra, tańczy i śpiewa. Uwodzi i czaruje. Przenosi widzów do Hiszpanii, czasów Wielkiej Inkwizycji. Pomaga w tym rodzajowa scenografia i kostiumy Ewy Gdowiok, budujące nastrój światło Pauliny Góral, żywiołowa choreografia Anny Iberszer, pomysłowe efekty wizualne Tadeusza Nowakowskiego.
Ból i cierpienie gnębionej i wykorzystywanej Dulcynei/zjawiskowa, temperamentna, dominująca pod każdym względem Anna Gajewska/, los Cervantesa i perypetie jego Don Kichota/bezbłędny wokalnie, fantastyczny dramatyczno- liryczny Modest Ruciński/, świat według wiernego, poczciwego Sancho Pansa/błyskotliwie wirtuozerski Krzysztof Szczepaniak/, starania Księcia, Doktora i Rycerza Zwierciadeł/wszechstronny Mateusz Drężek/, przejmująca, mocna obecność pozostałych postaci/szczególnie zapadają w pamięć: Mateusz Weber, Otar Saralidze, Małgorzata Rożniatowska/jest pięknie śpiewem zilustrowana, barwnie przedstawiona. Wpadająca w ucho przebojowa muzyka grana jest na żywo przez orkiestrę pod batutą Adama Sztaby. Dzięki temu jest moc! Dzięki temu jest siła!
Ból i cierpienie gnębionej i wykorzystywanej Dulcynei/zjawiskowa, temperamentna, dominująca pod każdym względem Anna Gajewska/, los Cervantesa i perypetie jego Don Kichota/bezbłędny wokalnie, fantastyczny dramatyczno- liryczny Modest Ruciński/, świat według wiernego, poczciwego Sancho Pansa/błyskotliwie wirtuozerski Krzysztof Szczepaniak/, starania Księcia, Doktora i Rycerza Zwierciadeł/wszechstronny Mateusz Drężek/, przejmująca, mocna obecność pozostałych postaci/szczególnie zapadają w pamięć: Mateusz Weber, Otar Saralidze, Małgorzata Rożniatowska/jest pięknie śpiewem zilustrowana, barwnie przedstawiona. Wpadająca w ucho przebojowa muzyka grana jest na żywo przez orkiestrę pod batutą Adama Sztaby. Dzięki temu jest moc! Dzięki temu jest siła!
Prosta, jasna treść, klasyczna lekka musicalowa forma, trzymająca w napięciu widza akcja, dynamika, ekspresja wykonania, plastyczność scenicznych obrazów, dyscyplinująca całość konsekwentna, sprawna reżyseria Anny Wieczur-Bluszcz komponuje emocjonujące, przyjemnie dla oka i słodkie sercu widowisko. Reakcja publiczności dowodzi, jak bardzo potrzebuje rozrywki, relaksu. Wytchnienia i pociechy. Potwierdzenia, że żyjąc w szalonym tempie rytuałów dziwnego ciągle tego świata sama nie zwariowała. I nadal musi walczyć, stawiać czoła przeciwnościom. Ten spektakl ją skutecznie usypia, pozwala śnić. Słodko, błogo, niewinnie "śnić najpiękniejszy ze snów.”
Sztuka przenosi w rewir ułudy widzów, którzy długo jeszcze po spektaklu pozostają w stanie bezpiecznego znieczulenia. W końcu każdy będzie musiał się z tego poetycznego oczadzenia brutalnie przebudzić. Na zewnątrz realny, zimny świat nie śpi. Przyczajony, jak głodne dzikie zwierzę, na swój bezbronny łup cierpliwie czeka.
Sztuka przenosi w rewir ułudy widzów, którzy długo jeszcze po spektaklu pozostają w stanie bezpiecznego znieczulenia. W końcu każdy będzie musiał się z tego poetycznego oczadzenia brutalnie przebudzić. Na zewnątrz realny, zimny świat nie śpi. Przyczajony, jak głodne dzikie zwierzę, na swój bezbronny łup cierpliwie czeka.
CZŁOWIEK Z LA MANCHY
napisane przez Dale’a Wassermana
muzyka Mitch Leigh
teksty piosenek Joe Darion
wystawiony po raz pierwszy przez Alberta Marrego
oryginalna produkcja Albert W. Selden i Hal James
muzyka Mitch Leigh
teksty piosenek Joe Darion
wystawiony po raz pierwszy przez Alberta Marrego
oryginalna produkcja Albert W. Selden i Hal James
reżyseria - Anna Wieczur-Bluszcz
przekład - Antoni Marianowicz, Janusz Minkiewicz
scenografia i kostiumy - Ewa Gdowiok
choreografia - Anna Iberszer
kierownictwo muzyczne - Adam Sztaba
przygotowanie wokalne - Kuba Matuszczyk, Natalia Gaponenenko
coach wokalny - Jacek Laszczkowski
reżyseria świateł - Paulina Góral
multimedia - Tadeusz Nowakowski
Fot. Krzysztof Bieliński
przekład - Antoni Marianowicz, Janusz Minkiewicz
scenografia i kostiumy - Ewa Gdowiok
choreografia - Anna Iberszer
kierownictwo muzyczne - Adam Sztaba
przygotowanie wokalne - Kuba Matuszczyk, Natalia Gaponenenko
coach wokalny - Jacek Laszczkowski
reżyseria świateł - Paulina Góral
multimedia - Tadeusz Nowakowski
II dyrygent, asystent kierownika muzycznego - Patryk Sikora
asystentka reżyserki - Emilia Bilińska
asystentka scenografki - Adrianna Gołębiewska
Obsada:
Modest Ruciński - Cervantes/Alonso Kichana/Don Kichot
Krzysztof Szczepaniak - Służący/Sancho Pansa
Anna Gajewska - Więźniarka/Aldonza/Dulcynea
Tomasz Budyta - Szef/Oberżysta
Mateusz Drężek - Książę/Doktor Carrasco/Rycerz Zwierciadeł
Małgorzata Rożniatowska - Więźniarka/Maria/Gospodyni
Anna Gorajska - Więźniarka/Fermina/Antonia
Zbigniew Dziduch - Kapitan Inkwizycji/Mulnik
Mateusz Weber - Padre
Waldemar Barwiński - Mulnik/Cyrulik
Piotr Balcewicz - Mulnik
Michał Klawiter - Mulnik
Otar Saralidze - Mulnik
Sebastian Skoczeń - Mulnik
Kamil Siegmund - Mulnik
Anna Iberszer (gościnnie) / Anna Szymańczyk - Mauretanka
Muzycy:
Jakub Laszuk gitara akustyczna
Tomasz Boruch gitara akustyczna
Gabriela Ziniewicz flet
Wojciech Przyborowski klarnet
Piotr Ziarkiewicz trąbka
Marcin Ołówek trąbka
Andrzej Rękas puzon
Premiera: 31 stycznia 2020
asystentka reżyserki - Emilia Bilińska
asystentka scenografki - Adrianna Gołębiewska
Obsada:
Modest Ruciński - Cervantes/Alonso Kichana/Don Kichot
Krzysztof Szczepaniak - Służący/Sancho Pansa
Anna Gajewska - Więźniarka/Aldonza/Dulcynea
Tomasz Budyta - Szef/Oberżysta
Mateusz Drężek - Książę/Doktor Carrasco/Rycerz Zwierciadeł
Małgorzata Rożniatowska - Więźniarka/Maria/Gospodyni
Anna Gorajska - Więźniarka/Fermina/Antonia
Zbigniew Dziduch - Kapitan Inkwizycji/Mulnik
Mateusz Weber - Padre
Waldemar Barwiński - Mulnik/Cyrulik
Piotr Balcewicz - Mulnik
Michał Klawiter - Mulnik
Otar Saralidze - Mulnik
Sebastian Skoczeń - Mulnik
Kamil Siegmund - Mulnik
Anna Iberszer (gościnnie) / Anna Szymańczyk - Mauretanka
Muzycy:
Jakub Laszuk gitara akustyczna
Tomasz Boruch gitara akustyczna
Gabriela Ziniewicz flet
Wojciech Przyborowski klarnet
Piotr Ziarkiewicz trąbka
Marcin Ołówek trąbka
Andrzej Rękas puzon
Premiera: 31 stycznia 2020
Fot. Krzysztof Bieliński
0 komentarze:
Prześlij komentarz