Spektakl AVANT TOUT opowiada historię pewnej relacji. Wraca do jej początku, bo ten jest zawsze odpowiedzialny za początki kolejnych historii. Cofa się w czasie, wnika we wszystko powtarzalne, znaczące, ważne. Wartościowe. Dom, rytuał Bożego Narodzenia, znaczenie zamówionej pizzy w pudełku, które będzie w kolejnych odsłonach ujawniało swoje nowe symboliczne tajemnice, pierwszy czuły gest, który rozwija się w nieskończone ciągi dalsze, bardziej złożone i skomplikowane. Narodziny uczucia, narodziny związku, narodziny dziecka. Kształtowanie człowieka, poznawanie go, odprzedmiotowianie, ale i osaczanie, zniewolenie, uzależnianie. Jest więc kosmos, ziemia, ludzie i zwierzęta/lis pluszak/. Zagadujące, zwodzące słowa, które zdają się być intruzem. Zniekształcone, ułomne, zbędne brutalnie wkraczają w rewir sobie zakazany/pantomima z zasady się ich wyrzeka/. Ale przecież na początku była tajemnica, słowo, chaos. Dlatego akcja szuka, porządkuje, zapętla, podróżuje w czasie i przestrzeni. Wraca do wszystkiego co jest dla człowieka, ludzi najważniejsze/MAŁY KSIĄŻĘ Antoine’a de Saint-Exupéry’ego, KOPCIUSZEK/.
Spektakl jest dobrze przemyślany, konsekwentnie skonstruowany. Najsilniej działa, najpiękniej przemawia poprzez choreografię/np.narodziny dziecka, sceny z wykorzystaniem przezroczystej folii/, ruch, akcent sceniczny/dom, czerwone szpilki, przybliżająca się ziemia, lis zabawka, bose stopy/, muzykę/klasyczna, rozrywkowa/. Prosty, sugestywny, doskonale zagrany podkreśla wagę pamięci człowieka, możliwości zrozumienia skąd jest i po co, kim jest, jak może się ratować dzięki temu, co było, co jest dla niego, tych, których kocha dobre, autentyczne, prawdziwe w życiu. Powrót do źródła miłości, do początku związku, przywoływanie wspomnień, kolekcjonowanie chwil szczęśliwych, celebrowanie momentów pozytywnych nastraja optymistycznie, daje siłę. Konstytuuje radość istnienia. Przywraca spokój, porządek. Uzasadnia przeczuwaną harmonię, pozwala dotknąć sens świata.
Szkoda, że cały nie jest pantomimą tańca, układami choreograficznymi opowiedziany. W tych samych jasnych kostiumach, z naturalnej wielkości lalką, bez dosłownego linkowania do literatury, bez cytowania. Surowy, wyrafinowany, stylistycznie jednorodny przemawiałby mocniej, celniej, piękniej. Uniwersalnie.
AVANT TOUT
Reżyseria, koncepcja, dramaturgia: Lionel MénardMuzyka: Tomáš Vychytil
Współpraca w ruchu / choreografia: Lenka Vagnerová
Wykonawcy: Fanny Barrouquére, Andrea Opavská, Barbora Nechanická, Michal Heriban
Projekt: Michal Kříž
Światła: Michal Kříž / Karel Šimek
Projekcja: Erik Bartoš
Dźwięk: Eva Hamouzová / Andrej Jurkovič
Zdjęcia: Michal Hančovský
Projekt graficzny i wideo: Michal Heriban
Produkcja: Andrea Vagnerová
Producent: Lenka Vagnerová & Company
Koproducent: MDP Městská divadla pražská (Praskie Teatry Miejskie)
Projekt wspierany przez: Miasto Stołeczne Praga, Ministerstwo Kultury Republiki Czeskiej
Premiera: 24 listopada 2018 r. / Theatre Komedie / Praga
Premiera przygotowana została w koprodukcji z MDP (Praskimi Teatrami Miejskimi)
http://bilety.teatrdramatyczny.pl/rezerwacja/numerowane.html?id=3445
Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń